Yleisin verkkokauppa-alusta markkinoilla – Woocommerce

Verkkokauppaohjelmistoja on joka lähtöön ja markkinoilta löytyy monta eri tapaa ja tyyliä toteuttaa verkkokauppa. Mutta mikä on se yleisin verkkokauppaohjelmisto, eli verkkokauppa-alustojen markkinaykkönen ja miksi näin on päässyt käymään? Tutustumme tässä artikkelissa aiheeseen WooCommerce, verkkokauppaohjelmistojen markkinajohtaja.

Vastaus edelliseen kysymykseen on siis WooCommerce, ainakin jos on uskominen useimpiin tietolähteisiin verkkokauppojen markkinaosuuksista. WooCommerce on lyhyesti sanottuna paras WordPress verkkokauppalisäosa. WooCommercen kehitys alkoi vuonna 2008, ja nykyään ilmainen lisäosa on ladattu miljoonia kertoja ja on nykyään käytössä lähes kahdessa miljoonassa verkkokaupassa koko internetin laajuudella. Taustalla on nopeasti kasvava vapaan lähdekoodin kehittäjäyhteisö verkkokauppojen osalta, joten kehityksen jatkuvuus on vakaalla pohjalla.

WooCommerce on yleisin verkkokauppaohjelmisto
WooCommerce verkkokaupassa voi myydä melkein mitä tahansa – helposti.

Periaatteessa jokainen voi toteuttaa laadukkaan verkkokaupan ilmaiseksi WordPressin ja WooCommercen avulla, mutta onnistunee vain jos on aikaisempaa kokemusta verkkosivujen rakentelusta ja sisällönhallintajärjestelmien käytöstä. Vaikka omat taidot ei riittäisikään, on kyseinen verkkokaupparatkaisu silti kilpailukykyinen ja varma hankinta ulkopuolisen tekijän toimestakin tehtynä. WooCommerce verkkokauppa on myös helppo käyttää ja hallita, vaikka sitä ei itse pystyisi rakentamaankaan. Käytettävyys on usein yksi tärkeimmistä kriteereistä verkkokauppa-alustan valinnassa.

Mikä WooCommercesta on sitten tehnyt yleisimmän verkkokauppa-alustan? Ensisijainen syy liene julkaisujärjestelmä WordPress, joka on myös maailman ylivoimaisesti käytetyin kotisivujen sisällönhallintajärjestelmä, sekä myöskin vapaan lähdekoodin ohjelmisto ja näin ollen ilmainen käyttää. WordPress hallitsee selkeästi julkaisujärjestelmällä rakennettuja kotisivuja, lähes 60% julkaisujärjestelmällä rakennetuista sivustoista on tehty WordPressillä.

WooCommercen menestys ei ole yksin WordPressin ansiosta, vaan WooCommerce on myös itsessään erittäin onnistunut toteutus. Sen monipuolisuus ja laajennettavuus ovat lähes rajattomia, ja verkkokauppa-alustalle onkin saatavilla yli 300 erilaista lisäosaa laajojen vakiotoimintojen lisäksi. Kun verkkokauppa rakennetaan alusta asti toimivalle alustalle, sitä voidaan tulevaisuudessa muokata ja laajentaa tarpeiden mukaan. Mobiiliystävällisyys on myös yksi WooCommercen vahvuuksia, ostosten tekeminen verkkokaupassa on helppoa ja sujuvaa älypuhelimillakin.

WooCommerce sopii lähes kaikenlaiseen verkkomyyntiin, ja sillä voi vakiotoimintojen avulla myydä fyysisten tuotteiden lisäksi myös palvelutuotteita sekä sähköisiä tuotteita. Vain mielikuvitus on rajana. WooCommercen kaikkia perusominaisuuksia ei saa mahtumaan yhteen artikkeliin, joten tutustu WooCommerce lisäosaan tarkemmin.