Pienen yrityksen kotisivumarkkinointi

Markkinoinnin maailma on avautunut viime vuosina internetin käytön laajentuessa ja nettisivujen tullessa edullisemmaksi ja toimivammaksi tavaksi toteuttaa markkinointia. Nyt pieni yritys voi paikallislehtimainonnan sijaan keskittää voimansa kotisivuihin, jotka palvelevat laajemmin tarjoten enemmän potentiaalia asiakkaiden tavoittamiseen sekä yrityksen esittelemiseen. Puhelinluettelomainoksiin ja lehtimainoksiin verraten nettimainonnassa vain taivas on rajana!

Pienikin yritys voi mainostaa netissä kustannustehokkasti – kotisivujen ollessa ensimmäinen askel

Nykyään kotisivut on mahdollista jopa tehdä itse, ainakin osalle yrittäjistä tämä on mahdollinen tapa aloittaa markkinoiden valloitus netin kautta. Usein kuitenkin onnistuneeseen toteutukseen tarvitaan osaavaa apua, varsinkin jos kotisivuilla tavoitellaan jotain suurempaa, sekä yrityksen suunnitelmat tähtäävät kasvuun ja ammattimaiseen yritystoimintaan nauttien laadukkaasta yrityskuvasta. Tärkeintä ennen kotisivujen toteutusta on miettiä nettisivuille tavoitteet, joiden mukaan suunnitelmaa lähdetään viemään eteen päin. Näin päästään tekijän kanssa selkeään yhteisymmärrykseen projektin läpiviemisestä, sekä turhalta edestakaiselta työltä vältytään.

Jos yrityksellä on alusta asti tavoitteina luoda ammattimainen ja luotettava kuva asiakkaiden silmissä, kotisivujen toteutus on hyvä ottaa tosissaan. Usein onkin parempi keskittyä omaan osaamiseen, ja hankkia ammattiapua nettisivujen suunnitteluun ja tekoon. Helpot kotisivut pienelle yritykselle tekee yrittäjän elämästä helpompaa, eikä ajatuksia tarvitse tuhlata sellaiseen, joka ei ole tarpeen. Samoin kotisivujen ylläpito on mahdollista jättää kotisivujen tekijän käsiin, varsinkin jos itseltä ei löydy vaadittavaa osaamista ja kiinnostusta kotisivuista huolehtimiseen. Nykyään mainittava osa kotisivuista toteutetaan WordPressillä, joka tuo omat etunsa. Kotisivut on suositeltava pitää ajan tasalla, antaen yrityksestä aktiivisen ja asiansa hoitavan kuvan.

Pienen yrityksen kotisivubudjetti on usein ymmärrettävästi alhaisempi, mutta nykyään kotisivutoteutukset ei enää maksa maltaita. Toimivia ja laadukkaita kotisivupalveluja on tarjolla runsain mitoin, ja tehokas markkinoiden kartoitus tuo usein tulosta. Pienen yrityksen kannattaakin kohdistaa katseet pienempiin toimijoihin, ja tutustumalla tekijään sekä työnäytteisiin käy ilmi mitä on kyseiseltä tekijältä luvassa. Kotisivuihin on hyvä varata budjettia muutamasta satasesta eteen päin, riippuen toteutuksen laajuudesta. Hinta voi hypähtää helpostikin nelinumeroisiin lukuihin, sillä suunnitelmallinen ja huolellinen työ maksaa. Pidä kuitenkin huoli että saat tarvitsemasi kotisivut tuomaan toivottuja tuloksia, jotta ne maksavat itsensä takaisin.

Kotisivutoteutukseen liittyy vahvasti kotisivujen sisältö, joka onkin pääasia ja runko nettisivuille. Ei ole yhdentekevää mitä kotisivuille kirjoitetaan, vaan asiakkaiden vakuuttamiseen on näytettävä ammattimaiselta myös sisällöllisesti. Useimmin paras tapa onkin jättää myös sisällön toteutus ammattilaisten käsiin, jotta saadaan edustava ja asiapitoinen paketti aikaiseksi myymään pienen yrityksen palveluja ja tuotteita ammattimaisesti.